W USA e-papierosy muszą być zatwierdzone przez FDA, czyli Agencję Żywności i Leków (FDA).
Teraz, po raz pierwszy, urząd ten oficjalnie zezwolił na sprzedaż e-papierosów wraz z liquidami – jednak z dużymi ograniczeniami.
E-papierosy mogą pomóc osobom uzależnionym od nikotyny w odzwyczajeniu się od konwencjonalnych wyrobów tytoniowych, ale także mogą zachęcić młodych ludzi do palenia. Czy są one zatem korzystne dla zdrowia całej populacji – czy też powodują więcej szkód? Eksperci dyskutują nad tym od lat.
W tym napiętym obszarze Amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) po raz pierwszy zezwoliła na sprzedaż e-papierosów. Produkt firmy R.J.Reynolds może pomóc palaczom w zmniejszeniu konsumpcji konwencjonalnych papierosów. Dzięki temu są oni w znacznie mniejszym stopniu narażeni na działanie szkodliwych substancji chemicznych. Aerozole z e-papierosa są zdecydowanie mniej niebezpieczne. Decyzja ta dotyczy jednak tylko modelu e-papierosa o nazwie Solo firmy Vuse oraz jego wkładów nikotynowych o smaku tytoniu.
Ani Bezpieczne, Ani Zalecane – Ale Legalne Do Kupienia
Produkty te mogą być teraz legalnie sprzedawane w USA, ale FDA jednocześnie podkreśliła, że nie są one ani bezpieczne, ani rekomendowane przez FDA (not FDA approved) i że osoby, które nie palą, nie powinny ich używać.
„Dzisiejsze zatwierdzenia stanowią ważny krok w kierunku zapewnienia, że wszystkie nowe wyroby tytoniowe przed wprowadzeniem na rynek zostaną poddane ocenie naukowej przez FDA” – powiedział Mitch Zeller, dyrektor Wydziału Wyrobów Tytoniowych FDA.
FDA oznajmiła, że odrzuciła dziesięć innych wniosków od firmy dla innych aromatyzowanych produktów. Agencja nadal bada, czy zatwierdzić liquid o smaku mentolowym od tego producenta.
Ponadto FDA zastrzega sobie prawo do cofnięcia zgody „z różnych powodów”, jeśli okaże się, że e-papierosy nie są już korzystne dla zdrowia publicznego, na przykład z powodu znacznego wzrostu liczby młodych konsumentów.
E-papierosy są sprzedawane w USA od ponad dekady przy minimalnym nadzorze rządowym lub badaniach. Ze względu na termin nadany przez sąd, FDA przeprowadziła kompleksowy przegląd produktów w celu ustalenia, które z nich mogą pozostać na rynku.
Korzyść Muszą Przewyższać Ryzyko
Agencja ogłosiła we wrześniu, że odrzuciła wnioski dotyczące około miliona vaporizerów i liquidów. Aby utrzymać się na rynku, producenci muszą w przekonujący sposób wykazać, że ich produkty przynoszą korzyści dla zdrowia publicznego. Należy więc udowodnić, że dorośli palacze z pomocą e-papierosów mogą rzucić lub ograniczyć palenie, a nastolatki się od nich nie uzależnią.
Ekspert ds. tytoniu Kenneth Warner ze Szkoły Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Michigan nazwał zatwierdzenie pozytywnym krokiem. Ubolewał jednak nad tym, że tylko produkt wytwarzany przez dużą firmę tytoniową może uzyskać aprobatę FDA.
Wymagania FDA są tak wysokie, „że tylko te firmy, które mają ogromne zasoby i personel – w kategoriach naukowców, prawników, badaczy – może z powodzeniem składać wnioski”, powiedział Warner. Nalega on, aby mniejsze firmy i sklepy powinny mieć możliwość uzyskania aprobaty dla swoich produktów inną drogą.
Choć w USA e-papierosy oferowane są przez setki firm, kilka z nich kontroluje zdecydowaną większość rynku. Wszystkie z nich muszą teraz mieć swoje produkty zatwierdzone przez FDA. Liderem rynku jest Juul Labs, Vuse jest drugą co do wielkości marką w USA. Firma macierzysta R.J.Reynolds sprzedaje takie marki konwencjonalnych papierosów jak Newport, Camel i inne.
Popularne Smaki: Truskawka, Mango, Lemoniada
FDA nazwała liczbę młodych ludzi używających e-papierosów alarmującą. W związku z tym władze podjęły już szereg środków, takich jak ograniczenie środków aromatyzujących do tytoniu i mentolu.
Badania przeprowadzone na początku tego roku wykazały, że Vuse jest drugą najpopularniejszą marką e-papierosów konsumowaną w szkołach średnich. FDA stwierdziła, że była świadoma popularności Vuse, ale zdecydowała się zatwierdzić jej odmianę o smaku tytoniu, „ponieważ produkty te są mniej atrakcyjne dla nastolatków, a zatwierdzenie ich może być korzystne dla dorosłych palaczy”.
Najpopularniejszą marką wśród nastolatków okazał się jednorazowy e-papieros Puff Bar, który występuje w takich smakach jak różowa lemoniada, truskawka i mango. Jednorazowe e-papierosy nie podlegają tym samym restrykcjom co vaporizery i liquidy.