Większe Spożycie Alkoholu Przez Korzystaniu z Portali Społecznościowych?

Duże badanie przeprowadzone w Wielkiej Brytanii sugeruje, że intensywne korzystanie z portali społecznościowych ma związek z większym spożyciem alkoholu wśród młodzieży.

Nawet 10-latkowie lubią umawiać się na randki przez WhatsApp. Wraz z wiekiem wzrasta korzystanie z portali społecznościowych takich jak TikTok, Instagram czy Snapchat. Dla wielu młodych ludzi dzielenie się z innymi swoimi doświadczeniami w sieci jest częścią codziennego życia.

Zespół badawczy z University College w Londynie przedstawił badanie, według którego istnieje związek między korzystaniem z sieci społecznościowych a spożyciem alkoholu.

Prowadząca badanie Linda Fat i jej zespół przeanalizowali dane z dużego badania kohortowego. Wzięło w nim udział około 4.100 młodych ludzi w wieku od 10 do 15 lat oraz około 2.600 nastolatków i młodych dorosłych w wieku od 16 do 19 lat. Pierwsze badania zostały przeprowadzone w latach 2011-2013. Trzy lata później przeprowadzono ponowne wywiady z niektórymi uczestnikami badania.

Większe Spożycie Alkoholu Przy Czterech Lub Więcej Godzinach Dziennie Spędzanych Na Portalach Społecznościowych

Co nie zaskakuje: W przypadku 43 procent nastolatków spożycie alkoholu wzrosło pomiędzy dwoma terminami badania. Coraz częstsze korzystanie z sieci społecznościowych nie jest również niczym niezwykłym dla tej grupy wiekowej. Mimo to, wydaje się, że aktywność młodzieży w mediach społecznościowych jest znacząca. W szczególności w grupie wiekowej 10-15 lat wykazano, że intensywniejsze korzystanie z sieci społecznościowych wiązało się z większym prawdopodobieństwem spożycia alkoholu w ciągu ostatniego miesiąca.

Czterdzieści dwa procent osób w wieku od 10 do 15 lat, które korzystały z mediów społecznościowych przez cztery lub więcej godzin dziennie, piło alkohol w ciągu ostatniego miesiąca. Z kolei wśród nastolatków, którzy korzystali z mediów społecznościowych przez godzinę lub mniej dziennie, alkohol piło tylko 19 procent. Najbardziej aktywni użytkownicy portali społecznościowych to głównie osoby płci żeńskiej, które były mniej zadowolone ze swojej obecnej sytuacji życiowej.

Zależność ta nie była już tak wyraźna w przypadku osób w wieku od 16 do 19 lat. Jednak osoby z tej grupy wiekowej, które spędzały cztery lub więcej godzin dziennie na portalach społecznościowych, częściej upijały się przynajmniej raz w ciągu ostatniego miesiąca.

Niejasny Związek

Na podstawie tego badania nie można jednak stwierdzić, czy intensywne korzystanie z mediów społecznościowych przyczynia się przyczynowo do spożycia alkoholu. Z jednej strony, aktywne korzystanie z mediów społecznościowych może wskazywać, że młodzi ludzie spotykają się z większą liczbą przyjaciół w prawdziwym życiu i piją przy tym alkohol. Według Lindy Fat i jej zespołu, nie można wykluczyć, że to picie z przyjaciółmi może skutkować większą aktywnością w mediach społecznościowych.

Z drugiej strony, istnieje możliwość, że młodzi ludzie są narażeni na większą ilość reklam alkoholu i widzą więcej obrazów osób pijących alkohol ze względu na ich aktywność w mediach społecznościowych. Na przykład, poprzednie badania były w stanie ujawnić, że przemysł alkoholowy rozszerza swoje strategie marketingowe na media społecznościowe. Zdarza się również, że młodzi ludzie wrzucają zdjęcia na swoje story będąc w stanie nietrzeźwym. Może to przyczynić się do postrzegania spożywania alkoholu i upijania się jako normalnego zjawiska.

Nasuwa się tylko pytanie, gdzie w tym wszystkim są rodzice tych dzieci, nie zapominając o skutkach, jakie niesie za sobą spożywanie alkoholu w tak młodym wieku. Pamiętajmy, że z mediów społecznościowych można korzystać dopiero po skończeniu 13. roku życia, a rodzice mają obowiązek kontrolowania oraz są odpowiedzialni za aktywność swoich dzieci w sieci.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.


Copyright © DutchSeeds.pl - Wszystko na temat marihuany oraz roślin konopi indyjskich, zwanych cannabis.