Pozytywne Przedstawianie Alkoholu Na Tiktoku
Szczęśliwi ludzie pijący wysokoprocentowe drinki i robiący śmieszne rzeczy przed kamerą. Tak mniej więcej można by podsumować wyniki badania, w którym sprawdzano reprezentację alkoholu na TikToku.
Filmy uzyskały prawie 300 milionów wyświetleń. W amerykańskim badaniu przeanalizowano 100 najpopularniejszych filmów na TikToku wrzucanych przez użytkowników i oznaczonych hasztagiem „#alcohol”. Od lipca 2019 roku do sierpnia 2020 roku filmy zebrały 291 999 100 wyświetleń, co oznacza ogromny zasięg. Jak w rzeczywistości przedstawiany jest alkohol w tych filmikach? W tym celu zespół badawczy opracował analizę.
Główny wynik badania jest następujący: w 98 ze 100 badanych filmów podstawową postawą była postawa proalkoholowa. Anty postawa została zidentyfikowana tylko w dwóch filmach. W 72 filmach wideo użyto wysokoprocentowego alkoholu, a w 61 przypadkach pokazane osoby wypiły kilka drinków lub zachowywały się w sposób, który to sugerował.
Typowe dla mediów społecznościowych: filmy były w większości zainscenizowane w humorystyczny sposób. W 69 przypadkach osoby występujące w filmie miały pozytywne doświadczenia związane ze spożywaniem alkoholu. Jednak wyraźne oznaki upojenia alkoholowego, takie jak niewyraźna mowa czy zataczający się chód, były widoczne tylko na 13 filmach.
Wpływ Mediów Na Zachowania Związane Z Piciem Alkoholu
Badacze byli zaskoczeni, jak łatwo można było oglądnąć dane filmiki. Nie musieli się oni rejestrować na stronie i w żadnym momencie nie zweryfikowano wieku. Oglądanie filmów przez osoby nieletnie na TikToku, w których inni młodzi ludzie robią śmieszne rzeczy z alkoholem, nie spotyka się zatem z żadnym ograniczeniem.
Okoliczność ta jest problematyczna, ponieważ wcześniejsze badania mogły dowieść, że im częściej młodzi ludzie stykają się z reklamą alkoholu lub z obrazami jego spożywania w mediach, tym wcześniej zaczynają pić alkohol i tym więcej go piją. W tych badaniach badano zazwyczaj wpływ klasycznych mediów, takich jak filmy fabularne czy reklama. Media społecznościowe wraz z influencerami będą jednak prawdopodobnie nie mniej wpływowe i wywołają odpowiedni efekt naśladownictwa wśród młodych odbiorców.
Konieczność Wprowadzenia Ograniczeń Wiekowych
Zwłaszcza TikTok ma obecnie ogromny zasięg wśród młodych ludzi. Według doniesień medialnych, TikTok ma ponad miliard aktywnych użytkowników. Według danych z USA jedna trzecia użytkowników na TikToku jest w wieku od 10 do 19 lat. Zdaniem zespołu badawczego ważne jest zatem dalsze badanie wpływu mediów społecznościowych na zachowania alkoholowe u młodzieży. Przede wszystkim ograniczenie dostępu z weryfikacją wieku jest konieczne, aby chronić młodych ludzi przed konfrontacją z pozytywnymi obrazami konsumpcji alkoholu.
W opinii zespołu badawczego popularność TikToka mogłaby być również wykorzystana w komunikacji zdrowotnej do przeciwdziałania przekazom influencerów. Skutecznym tego przykładem była amerykańska kampania Ready to Ditch Juul, która była rozpowszechniana na TikToku i prosiła młodych ludzi o wyrzucenie swoich e-papierosów.